TV står för television, och överförs från sändare via satelliter, kablar och antenner till mottagaren, alltså tv-tittarens tv-apparat. TV har funnits sedan 1920-talet men blev inte introducerad för allmänheten förrän på 50-60-talen i Sverige. Idag sker sändning av TV digitalt, även markbunden sådan. Som tv-tittare kan man köpa antingen en ny eller en begagnad

TV att kolla på.

TV:ns popularitet

TV:ns popularitet ligger i att det är det ultimata sättet att ta del av en händelse såvida man inte är direkt på plats. TV:n är alltså ett slags medium för att transportera dig i rummet (det vill säga den fysiska verkligheten, världen) utan att du själv behöver ta dig fysiskt till platsen. Det passar alltså bra för den som inte har råd att exempelvis gå på en fotbollsmatch eller för den som inte har tid att gå till kyrkan och därför kan följa gudstjänsten via teve eller varför inte TV-galan Kristallen som sänds på

TV; du kan alltså se händelserna som om du vore direkt på plats (inom rimliga gränser). Kameran brukar vara utplacerad där den inte kan störa själva händelsen, det springer exempelvis inte runt kameramän på fotbollsplan när två lag möter varandra. Det man missar med tv:n är dofterna i omgivningen, stämningen på plats, i viss mån kroppsspråk samt några ytterligare faktorer. Många anser sig dock klara sig bra utan dessa faktorer, varför tv:n är en utmärkt kompensator.

TV:n har också en universell aura, den kan användas av alla generationer och kulturer (så länge det inte rör sig om förlegade folkstammar som inte anammat ny teknik) under förutsättning att man har någorlunda bra syn. Många tar del av idrott, kultur, sport och dokusåpor via tv:n. Flera hade säkerligen saknat tv:n om den försvann ur deras vardag, det är i många fall en inpräntad vardagsrutin att kolla på tv:n. Inte att förglömma är att nyheter är populärt att ta del av via teve, i Kina finns till och med robotar som ser ut som människor som läser upp nyheter.

TV i framtiden

Idag kan man titta på TV via så många olika sätt. En del bolag såsom Viasat och C More debiterar kunderna för att visa exempelvis sport. Många bolag köper sändningsrättigheter till diverse ligor. Det innebär att konkurrenter inte har rätt att sända matcherna. Ibland kan även olika aktörer dela på rättigheterna, vid exempelvis fotbolls-VM.

Numera är tjock-tv passé för länge sedan, ultraplatta tv-apparater är moderna. HD-TV, 4K-TV och andra innovationer fortsätter att locka tv-tittare till elektronikvaruhusen ännu.